once

placeholder for once

(iets anders in de maak)

Share

Ooit - Zolderkamertjesschrijver revisited

Onder 'Once' (wat 'ooit' is in het Engels) heb ik onderdelen van mijn verleden geplaatst die de aanloop vormen tot het moment dat ik vanuit Stichting Anomie ontdekte dat ik (video)films wilde maken, en geen platform meer zocht om eigen geschreven theaterproducties te realiseren. Voordat we waren waar we nu zijn, was er eerst een zolderkamerschrijver van 17 jaar oud. Hij had lang haar, altijd in een staart met meerdere elastiekjes en een dosis gell om het tegen zijn schedel te plakken. Hij droeg houthakkersoverhemden, spijkerbroeken met gaten en bergschoenen. Deze zolderkamerschrijver trof een lotgenoot en samen besloten ze zich naar buiten te richten: Tweeledig ontstond.

Na vier jaar leek Tweeledig uitgewerkt. Het liep op rolletjes, maar de voormalig zolderkamertjesschrijvers groeide wat uit elkaar wat schrijf/regisseerbehoefte betrof. Dus eindigde Tweeledig, met geheven hoofd. De voormalig zolderkamertjesschrijver bedacht een geactualiseerde versie van het Tweeledig model. Eigenlijk mistte het alles wat Tweeledig Tweeledig maakte (geen tijdschift én voorstellingen, geen Langedijk én Jongejan, geen voorstellingen om de beurt), maar wat het wel meenam was de ervaring en meer kennis van zaken. Dus werd voor Stichting Anomie iemand gevraagd de oprichter te zijn, en kwam er een bestuur wat niet dezelfde personen waren als de artistiek verantwoordelijke: de voormalig zolderkamertjesschrijver. Hij was degene die teksten schreef en projecten uitkoos. Dat ging één keer bijzonder goed, met de voorstelling die direct volgde op het Tweeledig tijdperk: Anamnesie.

Daarna speelde er twee zaken parten: er werd wel nieuw materiaal geschreven, maar in de tussentijd stond stichting Anomie naar buiten toe stil. Ook telde het vast en zeker mee dat de voormalig zolderkamertjesschrijver niet langer met de over-en-weer-katalysor-werking van een zielsverwant opereerde. En het feit dat vlak na de laatste opvoering van Anamnesie, een periode inging met luiers en grotemensen banen.

Uiteindelijk bleef de voormalig zolderkamertjesschrijver zijn behoefte te creëren en de uitingsvormen die hij daarvoor tot zijn beschikking had (kreeg) benutten. Maar het evolueerde net zo lang tot het niet genoeg meer te maken had met Stichting Anomie.

Achter de schermen bij de eerste barncamsession (Time to run)Ik zal hem maar weer gewoon ik noemen, die voormalig zolderkamertjesschrijver. Ik heb de afgelopen tien jaar veel van mijn activiteiten tussen de oprichting van Stichting Anomie en het verworden tot Anomie Films in de geest van hetzelfde gedaan. Anders gezegd: mijn notitieboekjes en computer staan bol van de dingen die de buitenwereld bijna niet bereikt hebben, omdat het telkens ideeën betrof. Ideeën die ik uitzocht, liet ontwikkelen, liet rijpen, uitstelde uit angst ze vroegtijdig te slopen, uitstelde ze op het moment suprême te verknallen, en ga zo maar door. Dus in mijn beleving ben ik doorlopend (soms sluimerend, soms uitbundig) bezig geweest met Anomie (welke Anomie dan ook). Ik heb er alleen -zo stel ik vertederd vast- door de jaren heen alle kenmerken van de zolderkamertjesschrijver bij teruggekregen.

Gelukkig dat deze ontwikkeling gepaard ging met de opkomst van het inmiddels volkomen normaal geworden computergebruik en Internet. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik toch doorlopend historie heb opgebouwd, en ideeën en plannen niet uit het oog verloor.

Once en ooit hebben ook een (vaak hoopvol) op de gewenste toekomst gerichte betekenis. Ooit maak ik mijn mooiste film. Maar vlak vooral het nu ook niet uit.

 

Share

Anamnesie (2001)

Je hebt geen vader. Jouw geboorte was zijn punt van vertrek. In een theatervoorstelling met een aantal vreemde wendingen, gaan twee mannen de confrontatie met hun afwezige geschiedenis aan.

Met Anamnesie is een theaterstuk gemaakt waar de toeschouwer geprikkeld werd om na te denken. Over de voorstelling, de bedoelingen van het stuk, maar zeker het meest over de thematiek 'zelfbeeld' en 'vader-zoon'. Onder andere om dat effect te bereiken, werd het publiek blootgesteld aan de eerder vernoemde stijlmiddelen; met naturel-lijkend spel, een zeer sober lichtplan en een aantal weloverwogen wendingen.

Een knipoog naar Beckett met duidelijkere bedoelingen, een knipoog naar Brecht zonder (zijn) socialisme en (zijn) existentialisme. Een moderne knieval naar Sophocles. Een spiegeltje voor de toeschouwer.

De première was in het Parktheater te Arnhem, de overige voorstellingen waren in het Universiteitstheater Studio T te Utrecht en het Falie Begijnhoftheater te Delft.

Spel
Marek Kabat
Co van den Berkhof

Tekst en regie
Jasper Langedijk

Productie

Marijn van den Berkhof
Hugo Bergwerff
Techniek
Erik Wijnker
Kees de Vries
 
Opgevoerd
Het Parktheater, Arnhem (première)
Universiteitstheater Studio T (1, 2 en 3 mei 2001)
Utrecht Falie Begijnhoftheater, Delft (9 juni 2001)

Share

Stichting Anomie

Een aantal projecten die nu onder Anomie Films geschaard worden, vinden hun oorsprong en eerste activiteit (soms enorme activiteit) in Stichting Anomie. Daarvóór kwam het samengevat hier op neer:

Stichting Anomie werd op 29 januari 2001 in Utrecht opgericht door. Op 6 april werd Anomie ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Utrecht onder nummer 30172642. Daarmee werd met terugwerkende kracht het bestuur en dus de stichting operabel per 29 maart 2001.

In 2001 presenteerde Anomie haar eerste (amateur)theaterproductie Anamnesie (2001). Deze voorstelling werd vijf keer opgevoerd. De première was in het Parktheater te Arnhem, de overige voorstellingen waren in het Universiteitstheater Studio T te Utrecht en het Falie Begijnhoftheater te Delft.

In 2002 schreef ik de tekst voor wat de beoogde volgende (Monument II) en realiseerde ik de website in een wat prille versie..

In 2003 werd de productie van Monument op poten gezet. Door tal van onfortuinlijkheden (o.a. een chronisch gebrek aan acteurs), strandde de productie. We hadden 5000 euro subsidie toegezegd gekregen, ondermeer van het Prins Bernard Cultuurfonds en enkele lokale Utrechtse subsidieverstrekkers. Er was geen geld uitgegeven, dus deze tijdelijke rijkdom leverde geen verdere financiële problemen op.

2004 had de bedoeling in het thema van Monument te staan, waaruit een volgende voorstelling had moeten volgen. Omdat Monument zogezegd mislukt was, kwam de organisatie stil te staan. Ik schreef en bedacht nog wel, maar naar buiten toe was het stil.

2005 pakte ik de draad weer op door met een 'keep-alive' project te starten: een korte theatervoorstelling met de acteurs uit Anamnesie was geschreven en startte repetities: i.c.. Gezondheidsredenen van één van de acteurs maakten echter het realiseren van het project uiteindelijk niet mogelijk.

In 2006 lag Stichting Anomie vrijwel stil. Wel werd het forum Zo-iets.tk opgenomen in de eigen site, met als doel een digitaal schrijverspodium toe te voegen aan de activiteiten van de stichting. Dat leek leuk te gaan lopen, maar viel daarna weer stil.

In 2007 lag Stichting Anomie nog steeds vrijwel stil. Aan het eind van dat jaar werd het project i.c. weer nieuw leven ingeblazen, met als doel in 2008 een heuse korte film te produceren. Daarnaast werd de website binnen de reeds bepaalde vormgeving aanzienlijk veranderd.

Vanaf 2008 tot 2011: het nu nog lopende (doch momenteel ijskastende) project uit 2008-2009: de korte film op die nu nog onder een werktitel 'Waarde' op de plank ligt. Waarde kwam als een project wat ik aanvankelijk Keep Alive noemde tot stand. Omdat de op zich goede ideeën (en soms zelfs compleet uitgeschreven voorstellingsteksten) die ik als schrijver/regiseur voor Stichting Anomie leverde alsmaar geen publiek bereikte, wilde ik een soort teken van leven maken. Een korte voorstelling, gemaakt om óók opgenomen te worden en later als soort visitekaartje getoond te worden (op Internet, uiteraard). Dat begon als een theatertekst over een man in een trein (I.C.). Dat evolueerde naar een korte film die helemaal niet meer op toneel plaats zou vinden. Toen bleek (ondermeer) dat de Nederlandse Spoorwegen op geen enkele manier wilde meewerkern (de conducteur in mijn film was mogelijk krankzinnig en de trein verongelukte mogelijk op het eind). Ik nam een andere theatertekst, en maakte een nieuw scenario. Dat was een korte tekst uit 1997, die eigenlijk als voorafje bij de voorstelling Een Psychologie (1998) geserveerd zou moeten worden (en de dag voor de première hadden we een Open Podium georganiseerd -drukke baasjes hoor). Die voorstelling is in het repetitieproces te ambitieus gebleken: alle energie ging op aan mijn Megalitisch Monument. De tekst Waarde werd een scenario. Meer daarover op termijn elders op deze site. Want dat project gaat nog dóór.

En beide muziekvideoclips die niet in het archief staan zijn onder de vlag van 'Anomie buiten portefeuille' door mij gefilmd en geproduceerd.  

Er zijn nog verschillende teksten en ideeën die niet hier genoemd zijn. Enkelen daarvan komen wellicht nog tot wasdom binnen Anomie Films.   


  


Share

De Eendagsvlieg

Vanaf begin 1998 tot en met eind 2000 heeft Tweeledig een tijdschrift uitgegeven. De Eendagsvlieg, het persoonlijk schriftelijk podium van Xander Jongejan en mijzelf, verscheen ongeveer drie keer per jaar en werd kosteloos toegezonden naar de lezers in het adressenbestand van Tweeledig. De productiekosten en de portokosten werden betaald door donaties aan de stichting en (hoofdzakelijk) uit eigen portemonnee van de twee schrijvers.

Hieronder staan de voorbladen van de nummers weergegeven. De inhoud van de nummers is slechts voor de aardigheid nog even er naast weergegeven. Er op klikken met de muis heeft geen zin; er zit niets 'achter'.
De inhoudsopgaven zijn voorzien van markeringen. Waar een "J" tussen haakjes achter staat is de tekst van mijn hand en waar een "X" tussen haakjes achter staat is de tekst van (Xander) Jongejan. Eénmaal staat er SP genoteerd, wat staat voor "Socialistische Partij". Dat nummer kwam uit ten tijde van de Kosovo-oorlog. Om precies te zijn: op het moment dat de (politieke) keuze over wel of geen luchtaanvallen gemaakt moest worden.
 

De Eendagsvlieg 0
(Het 'geldelijke bijdragen zijn zeer welkom?'-nummer)
Januari 1998

Inhoud
Tussendoor: Op een dag (X)
Wat?! (X/J)
Tussendoor I: Onbehagen der Psychoanalyse I (J)
Tweeledig? (X/J)
Tussendoor II: Zonder de behoefte haar te zoeken (J)
Wie? (X/J)
Tussendoor IV: Blokkendoos (X)
Voorstelling? (X/J)
Tussendoor V: Interview (X)
Geld? (X/J)
Tussendoor VI: Een vriendin van Ovidius... (J)
De Eendagsvlieg: Geschiedenis (J)
Tussendoor VII: Eerste brief (2 juni 1997) (X/J)

 

 

 

 

 

 

De Eendagsvlieg 1


(Het dus-nummer)
Jaargang 1, nummer 1
26 maart 1998

Inhoud
Redactioneel X/J)
Wakker worden... (X)
Hera (fragment) (J)
Het kleine mannetje (X)
Diefstal (X)
Aan Ivo van Hove (X)
Living Apart Together (fragment) (X)
Monument (fragment) (J)
De Roman (fragment) (X)
Momentopnamen (L)
Jaloers (X)
Smeed (J)
Aan Tom Lanoye (X)
Bonnen (X/J)
 

 

 

 

 

De Eendagsvlieg 2
(2.)
Jaargang 1, nummer 2
1 november 1998
Oplage: 300

Inhoud
Redactioneel (X/J)
Poezels (X)
2, warm en lief (J)
Angst (X)
Mijn lief (X)
Vers (J)
De Roman (2) (X)
Anthology of American Literature (J)
So What? (X)
Schuld en boete (X)
 

 

 

 

 

 

 

 De Eendagsvlieg 3

Jaargang 2, nummer 1
26 januari 1999
Oplage: 300

Inhoud
Redactioneel (L/J)
Natterman Nostalgia (X)
Lezen (J)
Drinken bijvoorbeeld (X)
Schaap drie (J)
Dag hoofd (X)
Aan eenieder... (J)
De Roman (3) (X)
Een zielige wolf.. (J)
Dure grap (X)
Gerard Reve 75 jaar (X)
 

 

 

 

 

 

De Eendagsvlieg 4

Jaargang 2, nummer 2
5 mei 1999
Oplage: 300

Inhoud
Redactioneel (X/J)
Denken over Kosovo(!) (X)
Onderhandelingen nu (J)
Tussen doel en middel (X)
Stop de bommen op de Balkan (SP)
Solipsisme? (X)
Liefdevol (J)
Mijn beste grap (X)
Bravoure (X)
Na een telefoongesprek (X)
De Rowan (J)
Bob den Uyl (X)
De Roman (slot) (X)
Jules Deelder (X)
 

 

 

 

 

De Eendagsvlieg 5

Jaargang 2, nummer 3
6 december 1999
Oplage: 300

Inhoud
Redactioneel (X/J)
Proza (X)
Alles is relatief (X)
Vorderingen (J)
26 (X)
De derde hond (J)
Alles rustig (X)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Eendagsvlieg 6

Jaargang 3, nummer 1
23 oktober 2000
Oplage: 250

Inhoud Redactioneel (X/J)
Dichter des Vaderlands (X)
Te lang (X)
Zelfreflectie (J)
Negatief mensbeeld (J)
Ouder worden (X)
Françoise (J)
Voortbestaan gegarandeerd (X)
Erkenning (X)
Bedrijfsbericht (X)
Publiek buitengesloten (J)

 

 

 

 

 

 

 

Share