Filmschool – Vijftiende dag

Oorspronkelijk gepubliceerd door Jasper Langedijk op 17 juni 2016.

Het was een lange en intensieve dag. Het is heel wonderlijk hoe je bij het monteren eigenlijk fysiek bijna helemaal stil zit, met je ogen aan een beeldscherm gekleefd en je hersens op vol vermogen áán. Hoe je er bij zit en wat je aan het doen ben, zijn een beetje het tegenovergestelde van elkaar. Zo intensief bezig zijn met mijn hoofd vind ik op zich heel prettig, maar het is wel vermoeiend.

Pucelle Studios. Met daarbinnen links Camuse en rechts het Camera College.

Vandaag kregen we een opdracht waarbij we aangeleverd ‘varia’ materiaal tot een video item van exact 1 minuut en 40 seconden moesten opleveren vóór een bepaalde tijd. Het is me niet gelukt. Ik zat nog tot na zes uur ’s avonds (in eigen tijd en op eigen initiatief) door te werken aan de opdracht. Dat het deadline aspect niet gehaald was, maakte juist dat ik door wilde met wel (voor mezelf) iets op te leveren. Ik heb het niet eens af gekregen. Wel heb ik het deel wat me zo lang bezig hield dat de deadline gemist werd afgemaakt. Na verloop van tijd had ik zó vaak alles in die scene weggemieterd en vanaf nul opnieuw zitten uitvoeren, dat ik alles wat ik deed slecht vond (dat was het waarschijnlijk ook). De oplossing was zo simpel (en zeker voor een ambtenaar, wat ik náást filmmaker ook nog ben): koffiepauze. Afstand. Weg van de editcomputer en de frisse buitenlucht in. Na die break was het nog steeds niet mijn beste montage ooit die ik maakte, maar ik kwam die scene nu -wederom vanaf nul begonnen- goed en met normale snelheid door. Ik begon nog even aan het laatste stukje; een andere scene. Maar al snel besefte ik dat het na zes uur ’s avonds was (en dat ik ook nog naar Utrecht terug moest). Dat laatste deel komt maandag.

Wat kan ik (direct) met wat ik vandaag geleerd heb?
De werkwijze om varia te monteren is ook hoe ik het bij mijn bedrijfsfilms kan toepassen. De workflow die ik nu geleerd heb is een grote aanwinst: 
1. Eerst spotten; 
2. alle scenes die in het materiaal aanwezig zijn onderverdelen in duidelijke groepen: op locatie en sfeer;
3. een getekende schematische tijdlijn bedenken die in een goede balans het verhaaltje verteld en het materiaal benut;
4. die schematische tijdlijn in het montageprogramma van voor naar achter alleen op inhoud opbouwen en de lengte daarin borgen;
5. de niet inhoudelijke delen opvullen;
6. tada! Offline ronde één is klaar. (Nu volgt nog één en ander, maar dat behandelen we na het weekend.) Deze eerste 5 stappen kan ik en zal ik per direct gebruiken bij heel veel van de producties die ik in mijn leuke dayjob doe en ga doen.

Ik had meer koffiepauzes moeten inlassen om mijn hoofd even rust te geven.

Wat vond ik het moeilijkst?
Het moeilijkst? Hm. Ik had het het moeilijkst met het niet goed krijgen van een montage die op muziek gedaan werd. Dat is niet echt iets wat ik reken tot nieuw terrein, want ik doe dat al best vaak en naar tevredenheid. Maar vandaag wilde het niet echt lukken. Dat is niet echt wat ik bedoel met deze vraag, eigenlijk. Als ik dit dan bij de kop moet pakken is het: ik vond het het moeilijkst om snel te blijven werken en tijdig om te schakelen naar minder perfectionistisch werken. Ik had toen ik de deadline duidelijk niet ging redden in veel grovere blokken moeten monteren (het ging om het invullen van enkel beelden op een van te voren aangelegd muziekgedeelte). En in dat niet omschakelen, koos ik ook voor geen pauzes nemen. Dat maakte het alleen maar minder productief. Dát vond ik het moeilijkst.

Leukste, interessantse of meest nuttige?
Je kunt in Avid stukjes in de montage neerzetten die alleen een in- en een uitpunt zijn en als je dan een stukje video of audio neemt wat je daar wilt invoegen, hoef je alleen daar het beginpunt in het bronmateriaal te markeren en op ‘overschrijven naar tijdlijn’ te drukken. Dan voegt het programma precies in het stukje bron in tussen in en uit. Superhandig en nog nooit zoiets gezien of gedaan. Dat was een heel klein dingetje wat ik leerde, maar wel het tofste losse dingetje. 

Inmiddels heb ik thuis op twee computers de trail (gratis uitprobeer)versie van Avid geïnstalleerd. Zowel op de wat oudere montage PC die ik heb (Intel i7, quadcore, 8GB geheugen, 2 x 1TB harde schijf en een NVIDIA grafische kaart met eigen GPU en eigen geheugen -handig voor veel montage en nabewerkingssoftware) als op mijn zeer nieuwe werklaptop (Intel i7 quadcore, 16GB, 2 x 1TB harde schijf en twee grafische kaarten waaronder 1 puike NVIDIA) verliep de installatie zonder problemen en lijkt het programma netjes te draaien. Maar ik heb het nog niet met een echte forse montage uitgeprobeerd. (Geef het een weekje of twee en dat is ook geregeld.) Het is mijn verwachting dat ik overstap op Avid en daarmee Edius verlaat na dik 5 jaar. Dit weekend heb ik nog wel één en ander aan producties voor de reguliere baan om aan verder te monteren, dus er is direct gelegenheid om een overstap in praktijk te brengen. Nu nog via de trailversie…

Tenslotte is het nu weekend. Dus ik laat het hier even bij. Volgende week meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top