Filmschool – Tiende dag

Oorspronkelijk gepubliceerd door Jasper Langedijk op 26 mei 2016.

De voorlaatste dag voor het examen. Een dag van aantekeningen verwerken, les over verwisselen van objectieven en het goed zetten van de backfocus (het lensje wat het dichtst bij de sensor zit, wat verplaatsbaar is te zorgen dat verschillen tussen camera’s geen probleem worden), een camera preppen en tenslotte weer de boer op met die camera om een zelf bedachte oefenopdracht uit te voeren. Bij mij was dat het nep nieuwsitem over de verlaten blauwe Opel Corsa die al weken of maanden in de Parkeergarage ‘Achter de Grote Markt’ staat te vereenzamen. Mijn belangrijkste doel was -met in acht name van goed ingestelde camera en nette compositie- het leveren van verschillende shotgroottes en het zorgen dat ik niet over of onderbelicht ben.

De opdracht ging goed. Het was leuk om te doen en ik kreeg voortdurend commentaar en gesprekjes met voorbijgangers, maar alleen op een leuke manier. Voor het eerst in de opleiding filmde ik daadwerkelijk verschillende shotgroottes die een editor de mogelijkheid zouden bieden een verhaaltje te vertellen met de beelden. Details waren in te leiden met bijvoorbeeld medium shots waarop het detail al te herkennen was, etc. 

Toen ik feedback kreeg van de docent, bleef mijn doorgaans snel volgeschreven aantekeningenblad op twee hele korte zinnetjes na leeg. Ik had een paar keer dat twee shots van hetzelfde beide niet over of onder belicht waren, maar wel opvallende uiteenliepen in helderheid. Dat levert een probleem met shotcontinuïteit: die verschillen zouden te veel opvallen. Gelukkig was het niet heel vaak, maar wel een goed en duidelijk verbeterpunt. En het tweede punt was dat ik een paar shots er tussen had zitten die op zich wel technisch in orde waren, maar die niet zo doordacht gekaderd of aangepakt waren: de naam van de garage staat ergens in beeld, maar het laatste woord valt er af. Dat was expres; ik dacht ‘de kijker weet al dat het over een garage gaat en hoe die heet, dus dat het bevestigend gedeeltelijk nog voorbij komt is leuk’. Terwijl de werkelijkheid is dat een kijker zal denken dat die tekst in beeld belangrijk is (want hij is nadrukkelijk in beeld), terwijl de informatie ook afgesneden wordt. Als het niet belangrijk is, is het slim om dat nog duidelijker weg te snijden. Het hoeft niet uit beeld als dat niet lukt, maar dan meer door/afgesneden. Bijvoorbeeld de hele bovenste helft en het laatste woord. Een ander voorbeeld was een heleboel auto’s in de garage. Ik dacht ‘dan heeft de editor mooi een shot wat laat zien dat we ín de garage zijn en dat daar veel verschillende auto’s staan. Maar het was verder een heel saai shot, en het was niet echt aan te geven wát ik nou filmde (behalve die kant op).

Kortje over de de auto in de garage.

Morgen verder met bewegingen oefenen (camerabewegingen, waar we ook de focuspull onder rekenen. Ik heb dat onderwerp onbedoeld een beetje weinig actie gegeven. Dus ik loop wat achter met dat oefenen en dus met dat enigszins kunnen. Daarnaast wil ik nog even met licht oefenen; met de driepuntsbelichting met name.

Er was iets met de Opel Corsa in de parkeergarage…

Het examen (de theorie- en praktijktoets) komt snel dichterbij. Ik werk nog aan mijn laatste praktijkopdracht: een serie van acht foto’s die als stills uit en filmpje moeten zijn (dus met oog voor compositie e.d.) welke een verhaaltje vertellen. Ik kan gemakkelijk honderd dingen bedenken, maar deze moet snel, met weinig hulp(midden) op te nemen zijn. Anders is het organisatorisch te ingewikkeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top